|
Sådan fremmes innovation i
offentlige organisationer
Udgangspunktet for
anbefalingerne er de udfordringer, der er
identificeret i forhold til de
organisatoriske rammer for innovation i de
tre organisationer vi har undersøgt.
Identificer det strategiske sigte med
innovation
Ønsker ledelsen at fremme innovation er det
vigtigt, at der identificeres et mål med
innovation, uden at innovation bliver et mål
i sig selv, men et middel til at opnå
organisationens mål. Arbejder organisationen
strategisk med innovation er det centralt,
at de nye ideer bidrager med at opnå
organisationens mål, hvilket
udvælgelseskriterier kan understøtte. Hvis
der fra politisk side er et ønske om at
fremme innovation i de offentlige
organisationer er det vigtigt, at der fra
politisk side er opmærksomhed på, at
innovation ikke bør være et mål i sig selv,
men en måde at opnå de mål, der er opstillet
fra politisk hånd.
Skab en
tohåndet organisation
Det er en er det en grundpræmis, at de
offentlige organisationers ydelsesproduktion
er kompleks, og at der er krav om at sikre
retssikkerhed og ligebehandling. Den
mekaniske struktur understøtter en
stabilitet og forudsigelighed i
opgavevaretagelsen, der kan sikre dette, men
hæmmer innovation. Der stilles
spørgsmålstegn ved, om en struktur med en
høj grad af fleksibilitet og lille grad af
kontrol og standardisering, som er velegnet
i forhold til innovation, vil være en egnet
struktur for de offentlige organisationer,
som er underlagt en række rammebetingelser i
form af love og standarder, som skal følges
for at sikre borgernes retssikkerhed.
En måde,
hvorpå offentlige organisationer kan
håndtere denne udfordring, er ved at skabe
en organisation, der integrerer de bedste
karakteristika fra to ellers ofte
modsatrettede organisationsformer:
Stabiliteten fra den
mekaniske struktur samt dynamikken fra
den flade,
organiske struktur. I praksis vil det
betyde, at eksempelvis sagsbehandlingen
underlægges de klassiske hierarkiske
strukturer, som er medvirkende til at
minimere fejl, mens de mere
udviklingsorienterede aktiviteter hives ud
af den hierarkiske struktur, der hæmmer
innovation. Eksempelvis ved at placere disse
aktiviteter under topledelsens direkte
kontrol.
Beslutningsprocessen bliver dermed kortere
og medarbejderne vil føle, at ændringer og
beslutninger kan udføres effektivt og
hurtigt. Samtidig er det også vigtigt, at
der skabes en kultur i de
udviklingsorienterede enheder, som
understøtter innovation.
Eliminer
nulfejlkulturen, der hvor det er
hensigtsmæssigt
Ifølge teorien skal det være acceptabelt at
begå fejl, hvis innovation skal blomstre. I
den offentlige sektor kan det have store
konsekvenser, hvis der begås fejl. En
central udfordring for offentlige
organisationer er derfor, hvordan der skabes
rum for nysgerrighed og eksperimenter, hvis
der ikke må begås fejl.
En måde at
håndtere denne udfordring er, ved at skelne
mellem de områder i organisationen, hvor det
er muligt at begå fejl, uden at det får
vidtrækkende konsekvenser, således at
nulfejlskulturen ikke gennemsyrer hele
organisationen. Det er centralt, at der
skelnes mellem hvor i organisationen, det er
acceptabelt at begå fejl.
Gør op med ”vi plejer”
I de offentlige organisationer skal der
gøres op med: ”Sådan plejer vi at gøre”.
Ledelsen skal signalere, at det er legitimt
at stille spørgsmålstegn ved måden, tingene
gøres på og ved selv at bryde med vanerne.
Holder man fast i det, der altid har virket,
hæmmer det nytænkning og innovation.
Se alle som
et kreativt potentiale
Offentlige organisationer bør få øjnene op
for det kreative potentiale, der er i deres
organisation. Kreativitet er for alle, og
det skal ledelsen signalere. Det er
ligegyldigt, hvilken faglig baggrund man
har. Det centrale er, at man har viden inden
for sit felt og en motivation til at være
kreativ.
Anerkend
medarbejdere for innovation
Økonomiske incitamenter vil have en
begrænset effekt i forhold til at motivere
medarbejderne til innovation. Det er den
indre motivation, der motiverer til
innovation. For at motivere til innovation
er det derfor vigtigt, at ledelsen synligt
anerkender medarbejdere for deres nye ideer
og at medarbejderne får frihed til
udførelsen af deres opgaver, og ikke mindst
at der er tid til ideudvikling.
Opstil mål,
der giver plads til nytækning og kreativitet
En forudsætning for kreativitet og
innovation er præcise mål, som dog muliggør,
at den enkelte medarbejder selv kan
beslutte, hvordan målene skal nås, da dette
vil efterlade rum til kreativitet og
innovation. Ledelsen bør derfor sikre, at
medarbejderne har mål eller arbejdsopgaver,
der muliggør dette.
Styrk
videndeling og samarbejde på tværs af
organisationen
Videndeling og videnskabelse er en
forudsætning for innovation. Det er derfor
vigtigt, at organisationen understøtter et
samarbejde på tværs af organisationen og på
tværs af faggrupper. Dette kan håndteres ved
at organisere organisationen således, at det
er muligt at arbejde i projekter eller i
tværgående teams.
Fokuser på
indfangelse og udvælgelse af ideer
Der skal opstilles procedurer for hele
innovationsprocessen. Her er det ikke nok
med projektstyringsmodeller for
implementering af ideer. Der skal også
opstilles rammer for de indledende faser,
der sikrer, at ideer indfanges og udvælges.
Det er vigtigt at indsamle alle ideer, så
ideer ikke går tabt i organisationen.
Det er endvidere vigtigt,
at ideer udvælges med overvejelser om deres
relevans for organisationen, at
organisationen har de nødvendige ressourcer
til at gennemføre dem og klarlægge hvem, der
har ansvaret for, at de bliver
implementeret. Dermed har ideer bedre
forudsætninger for at blive omsat i
organisationen. Det er derfor væsentligt, at
offentlige ledere sætter fokus på de
indledende faser af innovationsprocessen.
|
|